Halpa hinta = huono laatu?

Saatat ajatella, että hinnoittelun paras neuvo on hinnoitella tuotteet mahdollisimman halvasti. Miksi ostaja haluaisi maksaa enemmän tuotteesta? Se kuulostaa hullulta, mutta tutkimukset ovat selvittäneet monia mielenkiintoisia asioita hinnoista – mukaan lukien sen, että ostaja yhdistää hinnan heti laatuun. Useimmat ostajat, tietoisesti tai ei, ajattelevat, että matala hinta välittömästi tarkoittaa huonoa laatua.

Ajattele sitä tällä tavalla: olet ostamassa kaupassa tuotetta, jota on tarjolla kolmelta eri merkiltä eri hintaluokassa. On kallis “premium” tuote, keskihintainen tuote ja halpa tuote. Minkä valitsisit?

Itse valitsisin keskihintaisen tuotteen. On järjetöntä maksaa lisää tuotteesta, jossa lukee “premium”, mutta on myös mahdollisuus, että halvin vaihtoehto on myös laadultaan huonompi. Useimpien tutkimusten mukaan, useimmat ihmiset ajattelevat samoin. Mutta onko olemassa takuuta, että halvempi tuote on laadultaan huonompi kuin kaksi muuta? Ei, mutta me luonnostaan ajattelemme niin.

Hintojen asettaminen mahdollisimman halvaksi saattaa tuntua tuottoisalta, mutta todellisuudessa se ei ole aina toimivin tapa. Ostaja solmii hinnan laatuun, joten on tärkeätä miettiä tuotteesi laatua sitä hinnoitellessa. Tutkimusten, analytiikan tai asiantuntijan avulla voit valita hinnan, jolla voit maksimoida myynnin, ja joka pitää niin sinut kuin asiakkaasi tyytyväisinä.