Vain 0,99€ – 99-hinnoittelun salaisuus

Pyörät vain 199,90€! Vesimeloni vain 0,99€ kilo!

Oletko koskaan miettinyt, mikä tarkalleen on 99-hinnoittelun onnistumisen salaisuus?

Vaikka ei ole yhtään tiettyä syytä 99-loppuisten hintojen menestykselle, on olemassa muutamia asioita, jotka voisivat selittää sen toimivuuden. Tutkimusten mukaan 99-loppuiset hinnat kasvattavat myyntiä huomattavasti ja ihmiset todennäköisemmin ostavat tuotteita, jotka loppuvat yhdeksään kuin mihinkään muuhun numeroon – oli se todellisuudessa kalliimpi tai halvempi. Mikä on syy tälle kummalliselle ilmiölle?

99-loppuinen hinta yleensä vihjaa alennuksesta, mikä onkin ehkä suurin syy niiden menestykselle. Ajatus halvemmasta tuotteesta kuulostaa yleensä loistavalta ostajalle. Voit ajatella tätä itsekin: ostatko tuotteen todennäköisemmin, jos se on alennuksessa? Vastaus on varmaankin kyllä. 99-loppuiset hinnat usein liitetään alennuksiin, jonka takia niitä ostetaan suuremmalla suosiolla.

Toinen salaisuus 99-loppuisille hinnoille on se, että ostajat ovat yleensä laiskoja lukemaan numerosarjoja. Numerosarja luetaan vasemmalta oikealle ja ensimmäisille numeroille asetetaan enemmän painoarvoa. Useammin kuin luulet, ostaja pyöristää numeroita keskittyen vain ensimmäisiin lukuihin. Ajatellaan, että tuote maksaa 29€, ostaja saattaa ajatella hinnan olevan 20 ja risat, kun taas 31€ saatetaan ajatella olevan 30 ja risat – todellisuudessa hinnoilla on kahden euron ero, mutta ostaja ei saata ajatella sitä näin.

99-hinnoittelu voi olla toimivaa ja kasvattaa myyntiä, mutta kuten mikä tahansa muukin temppu, siitä voi tulla ylikäytetty ja sen toimivuus voi laskea. Mutta oikein käytettynä, se voi kasvattaa myyntiä huomattavasti.